Wednesday, December 29, 2010

MEET THE EXPERT II

salam alyk.. mari kita meramaikan lagi program ceramah motivasi yang bakal dihadiri oleh Vice Dean University esok.. jangan lupa untuk mengajak kawan-kawan yang lain juga ye.=)

click to view
-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

MENYUSURI KETAMADUNAN, MEMBAJAI KETAQWAAN



P/S : ayuh kawan2.. jgn lepaskan peluang ke`emas`an ini... cepat2lah mendaftar erk..:-)

-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Tuesday, December 28, 2010

LOVE ISLAM FOR ETERNITY!

LIFE GABUNGAN MAHASISWA DAN MAHASISWI


LIFE SESI KE-2 MAHASISWA

LIFE SESI KE-2 MAHASISWI



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Monday, December 27, 2010

SC BATCH SISTERS..


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt  to all Sisters belonging to the 07/08 batch!
Here are some information about the activities of our beloved circle. Our SMART CIRCLE!

As we all know, we are supposed to meet up and exchange hot ‘gossips’  ;) every fortnight. The next get-together was scheduled to be held on the 31st of December 2010. However, due to the attractive ‘Princess Hour’ event, we’d like to change the venue and the environment of our  get-together this time.

Instead of the normal lectures or playing sports, let’s put ourselves to the challenge of arts and fashion thru the competitions  that are going to take place. For those who are always inspired by fashion and the up-to-date couture, do participate in the ‘reka fesyen’ competition. And for the singing birds or talented performers, challenge yourself to the ‘persembahan’ competition!

Let’s make this  a moment we will all remember and cherish upon, insyaALLAH.

We await participation from our batch and of course the rest of us will be your best supporters.(with invisible pom-poms)
So, Let’s PARTICIPATE, and win it BIG!

May our time spent solely to spread and share the love among sisters will be blessed ,insyaALLAH.
See you there!


Message from Kak Diah.
Written by Tasnim.



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Sunday, December 26, 2010

KANTA LEKAP.. =)


Dewasa ini, penggunaan kanta lengkap seolah-olah telah menjadi satu trend apabila semakin ramai menggunakannya bagi menggantikan kaca mata. Di satu sudut pula, tidak kurang juga yang mengenakan kanta lekap pelbagai warna atas alasan kosmetik.


Kanta lekap (Bahasa inggeris: contact) merupakan alat pembetulan, kosmetik, atau kanta terapeutik biasanya diletakkan pada kornea mata. Kanta lekap lembut moden telah direka oleh seorang ahli kimia dari Republik Czech Otto Wichterle dan pembantunya Drahoslav Lím, yang juga pencipta gel pertama digunakan untuk pengeluaran mereka.

Kanta lekap biasanya digunakan untuk tujuan pembetulan sebagai sama seperti cermin mata, tetapi ia lebih ringan dan ia tidak mudah kelihatan—ada kanta diwarnai dengan warna biru muda. Sesetengah kanta kosmetik pula sememangnya diwarnai untuk tujuan mengubah rupa bentuk mata.

Telah dianggarkan 125 juta orang menggunakan kanta lekap di seluruh dunia (2%)  termasuk 28 hingga 38 juta di Amerika Syarikat dan 13 juta di Jepun. Jenis kanta yang digunakan dan ditetapkan mengubah dengan jelas antara negara, dengan kanta 20% tegar kini digunakan di JepunBelanda dan Jerman tetapi kurang daripada 5% di Scandinavia.

Banyak sebab kenapa ramai memilih untuk menggunakan kanta lekap, sering kerana rupa mereka dan amalan. Apabila dibandingkan dengan cermin mata, kanta lekap kurang terjejas oleh cuaca lembap, tidak mengelembung naik, dan menyediakan satu medan penglihatan lebih luas. Ia sebih sesuai digunakan untuk aktiviti seperti bermain.

Namun,kebanyakan benda yang wujud dalam dunia ini tentunya ada kebaikan dan kelemahannya yang tersendiri. Antara kebaikan kanta sentuh, ia boleh dikelaskan kepada aspek berikut:
  • Fizikal:
    • Ia selamat dan terdiri dari pelbagai jenis yang boleh menepati cita rasa anda
    • Ia tidak akan jatuh semasa anda sedang bermain, menari atau bersenam
    • Ia tidak akan berkabus jika anda bergerak dari kawasan sejuk ke panas dan lembap
    • Ia tidak akan memantulkan cahaya seperti sesetengah kaca mata
    • Fungsinya lebih baik berbanding kaca mata biasa jika anda aktif dalam kegiatan sukan. Ini kerana kanta sentuh memberikan medan penglihatan yang lebih luas,lebih jelas dan mengurangkan risiko kecederaan
  • Kosmetik:
    • Kanta sentuh membuat anda nampak lebih menarik dan bergaya!
    • Kornea atau anak mata yang tidak cantik boleh disembunyikan di sebalik kanta sentuh yang berwarna
    • Ia menaikkan tahap keyakinan diri anda
  • Optikal:
Kanta sentuh memberikan
    • Imej yang lebih besar
    • Penyebaran cahaya yang lebih baik
    • Kurang penyimpangan imej di bahagian sisi
    • Pandangan yang lebih luas
    • Penglihatan yang lebih jelas                    

  • Perubatan:
Kanta sentuh yang lembut boleh digunakan untuk
    • Luka/ulser di kornea
    • Bullous keratitis
    • Sindrom Steven-Johnson
    • Neuroparalytic keratitis
    • Exposure keratitis
  • Kanta sentuh yang keras boleh digunakan untuk:
    • Keratoconus
    • Mata kering
    • Astigmatism yang serius


Berikut adalah kelemahan ataupun masalah yang kemungkinan timbul jika :
Jangkitan kuman pada mata.
  • Ini jarang terjadi jika kebersihan kanta dan mata diutamakan
Kerosakan pada kanta.
  • Anda boleh mengelakkan kerosakan kepada kanta sentuh dengan menyimpannya di dalam bekas yang telah disediakan
  • Anda perlu pastikan kuku anda pendek bila memakai kanta sentuh
Kehilangan kanta
  • Untuk mengelakkan kanta anda hilang, pemakaian kanta sentuh mesti dilakukan di atas meja


                                                                                                                                                                                                                  Oleh: ~sweetpotato~



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

every monday is a professional day!




Did you guys notice about this event?

Yeah,it'll be applied EVERY MONDAY of each week,month and year!

Will be very glad if it can be applied everyday~ =p
*Do surprise all the lecturers blizz,seeing the handsome and gorgeous malayzee~

Wanna be a professional muslim doctor? Let's start practise from now on!



The so called "Perutusan perlaksanaan professional day" from Presiden PERUBATAN



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Friday, December 24, 2010

PEMENANG POST GABOOOOM!!!


ASSALAMUALAIKUM

 YEEEAAAYY!!!..AKHIRNYA BERAKHIR JUGA HARI-HARI DAN MINGGU YANG MENDEBARKAN..KINI APA YANG KITA NANTI-NANTIKAN DAH TIBA..SIAPA PEMENANG POST GABOOOM!!!?? SURE SUME NAK TAU KAN KAN ?  yee..ini sungguh men'tachycardia'kan >_<


PEMENANG PERTAMA IALAH KARYA DR. NIK NURFARIHA BINTI MOHAMED ZALAMI DENGAN POSTNYER YANG BERTAJUK...

KEMBALI PADA FITRAH 















                        
                                style kan style kan? ^^


PEMENANG KEDUA IALAH KARYA DR. ABDUL WAFI BIN ABDUL KHALID DENGAN POSTNYER YANG BERTAJUK..

JAMUAN BATCH 07/08 















                          
                              mantop minato kito ;D

PEMENANG KETIGA PULA IALAH KARYA DR. ABDUL FATTAH BIN HAMZAH DENGAN POSTNYER YANG BERTAJUK..

LONELY LONGAN 















    
          wartawan mansurah ni.. sape tak kenaal ~ =p



WEEEE~~TAHNIAH PADA PEMENANG-PEMENANG YANG BERTUAH..YANG LELAIN SILA TIDAK MEMBAWA DIRI DAN BERJAUH HATI.UNTUK MENCERIAKAN HATI KORANG,LAYANLAH PANTUN NI ...


goreng nasi sayur kobis ,
lepas makan gosok gigi ,
pertandingan ini belum habis ,
esok lusa jumpa lagi ^__^ 

-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Wednesday, December 15, 2010

tazkirah

Oleh: Prof. Madya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

“Bersempena dengan kedatangan hari sembilan (tasu’a) dan sepuluh (‘asyura) Muharram ini saya mengingatkan para pengunjung sekelian tentang kita semua disunatkan berpuasa pada hari-hari berkenaan. Sekurang-kurangnya berpuasalah pada sepuluh Muharram. Ini seperti yang ditunjukkan dalam hadis-hadis berikut;

Sementara perhentian iaitu kematian, tidak pula kita tahu waktunya yang tepat. Namun yang pasti apabila ia sampai, tidak dilewatkan walaupun sesaat jua. Kita hamba Tuhan di persada masa.


عن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم صام يوم عاشوراء وأمر بصيامه. مُتَّفّقٌ عَلَيهِ

Daripada Ibn Abbas r.a.:“Bahawa Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari ‘asyura dan memerintahkan agar berpuasa padanya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dalam sahih mereka).

عن أبي قتادة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم سئل عن صيام يوم عاشوراء فقال: ((يكفر السنة الماضية)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Abu Qatadah r.a. : bahawa Rasulullah s.a.w ditanya tentang puasa hari ‘asyura. Baginda menjawab, “(Puasa tersebut) Menghapuskan dosa satu tahun yang lalu”. (Riwayat Muslim)

وعن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما قال، قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم: ((لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Ibn Abbas r.a. beliau berkata: “Rasulullah s.a.w bersabda, “Sekiranya aku masih hidup sampai tahun depan, maka aku akan berpuasa pada (hari) kesembilan” (Riwayat. Muslim).

Semoga Allah merahmati kita semua dalam berlumba-lumba mendampingiNya.

sumber : http://drmaza.com/home/?p=1300#more-1300


-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

Tuesday, December 14, 2010

exam fever

Ishk blur ni blur ni…

Opthalmology sume dah abis revise

Nak buat clinical round plak terhad masa kat kelas je

PES , Xbox , dota sume dah habis pusing ;D.

NAK BUAT APE YE? TOLONG SAYA!!

“Statiknya air akan merosakkannya, statiknya pemuda (dengan banyaknya masa lapang dia) akan membunuh dirinya” - PepatahArab


mari penuhi masa lapang anda dengan menjawab soalan ophthalmology dengan bersungguh-sungguh penuh semangat.

Yeahhh TAHUN 4 MEMANG DAHSYAT!!


Topic

Questions

Years

EYELID

1.How can you evaluate a case of protosis

9/2008

2.discuss C/P,ttt of Trichiasis

9/2008

3.causes of ptosis in upper lid

2/2001, 7/2002,

4.discuss management of upper lid Trichiasis

7/2008

5.discuss C/P,complications of lagophthalmos

7/2008

6.enumerate causes,complicates of Entropion

7/07

7. enumerate causes,complicates of Symblepharon

7/07

8.ttt of Entropion

9/05

9.causes,ttt of Entropion[senile,Cicatricial]

10.draw labeled diagram to demonstrate Anatomy of upper lid

97,7/05

11.principles of surgical correction of congenital ptosis

2/2002

12.management of rubbing lash

5/82

13.anatomy of lid margin

81,86,87

14.tarsorrhaphy

10/82




Topic

Questions

Years

LACRIMAL

1.ttt of Congenital Dacryocyctitis

10/2007

2.how to treat an infant with Epiphora

[=congenital=infantile dacryocystitis]

2/2007

3.management of Infantile Dacryosystitis

9/86 3/98 2/2002

4.etiology,C/P,complications,management of Chronic Dacryosystitis

3/82 2/83 3/85 3/88

5.diagnosis of Dry Eye

2/2001 6/2006

6.investigations of a case of Watery Eye

6/92

7.clinical evaluation of Epiphora

6/2008



Topic

Questions

Years

ORBIT

1.Clinical picture of orbital cellulitis and differential diagnosis

Ans:def,symptoms,signs and complications & table of red painful proptotic eye

10/2007

2.differential diagnosis of Inflammatory proptotic eye

3/05 -6/06

6/08

3.C/P of Grave’s Disease [thyrotoxic exopthalmos]

3/98 6/2000 2/2002 7/2003 -7/05

4.investigation of a case of unilateral proptosis

6/2001 2/2003

5.causes,C/P,ttt,of Cavernous Sinus Thrombosis

3/82

6.complications,TTT of orbital cellulitis

10/81

7.bones forming medial wall of inferior orbit

10/80

8.DD of inflammatory proptosis

6/2008

9.what is the ophthalmic manifestation of Thyroid Eye Disease

9/2008



Topic

Questions

Years

LENS

1.discuss diagnosis of complicated cataract

9/2008

2.differentiate between Aphakia and Pseudophakia

9/2008

3.discuss etiology,diagnosis of complicated cataract

7/2008

4.discuss type of senile cataract

6/2008

5.what are the retinal function tests

6/2008

6.complications of hypermature senile cataract

7/2007

7.give an account on etiology of complicated cataract

6/2007

8.enumerate morphological types of congenital developmental cataract

2/2007

9.describe morphological type,ttt,of congenital dev.cataract

80,81,2002, 3/2005, 6/2006

10.complications,ttt of hypermature senile cataract

7/2004

11.immature senile cataract

89

12.diagnosis,management of Intumescent cataract

80,83

13.diagnosis,ttt of mature senile cataract

82


nukilan : yang x lupa menunaikan hutang~ anak omak den



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-