Monday, April 18, 2011

Nikmat dan Peringatan..

video

Assalamualaikum wbt.kawan-kawan dah tengok video kat atas??
Marilah kita sama-sama muhasabahkan diri kita masing-masing. Maaf kerana saya lebih suka mencetuskan persoalan agar kita dapat perbanyakkan berfikir.
Kawan-kawan, sudah berapa lama ya kita hidup?Kebanyakan dari kita sudah berumur 22 tahun pada tahun ni.Ada juga yang masih 21 tahun akan tapi ada juga yang telah pun bertambah umurnya lebih 2,3 tahun.

Dalam mengenang umur kita yang telah pun bertambah-tambah ni.Pernah tak kawan-kawan semua memikirkan kembali dan cuba mengira betapa banyaknya nikmat yang telah Allah bagi pada kita?

Nikmat dapat membuka mata, nikmat dapat menghirup udara, nikmat dapat menyentuh barang-barang yang ada.Itu baru sedikit yang saya mampu katakan.Kalau kita cuba nak kira juga.Memang sampai bila takkan habis.Panjangnya memang kalahlah Sungai Nil di Mesir ni.

Kemudian pernah tak kawan-kawan sekalian terfikir kenapa Allah bagi nikmat-nikmat yang teramat banyak ni kepada kita?Seorang manusia.Kalau dia tak nak bagi pun tak apa.Memang betul ada antara kita yang nikmat yang dia ada kurang dari orang lain.Tapi pernah tak kawan-kawan semua terlintas dan memikirkan kenapa?

Mengapa ya ada orang yang Allah tarik sedikit nikmatnya.Allah itu Maha Adil kan.Jadi mengapa ya Allah tak buat semua orang sama rata.Semua orang diberi nikmat kaki tangan, nikmat dapat hidup senang dan sebagainya. Mengapa ya begini? Betapa banyaknya nikmat yang telah Allah berikan pada kita tetapi kita kurang menghargai nikmat yang ada.Kadangkala sampai mempersoalkan mengapa hidup aku tak sesempurna si fulan atau si fulan itu. Nauzubillah..Kufur nikmar sudah begitu.

"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya) dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Al-Anbiya’: 35)

Jadi sebenarnya walau apa pun nikmat yang Allah bagi dalam dunia ni kita kenalah bersyukur dan memahami bahawasanya segala nikmat dan segala apa yang kita rasa tidak nikmat itu semuanya ialah ujian semata-mata.

Perjalanan hidup kita tak panjang mana sebenarnya.Bila-bila boleh Allah tarik nyawa kita ni.Rapuhkan? Kejap je tiba-tiba manalah tau dalam tidur atau sedang jalan-jalan ke Allah tarik nyawa kita. Sedia ke tak kita masa itu? Jadi kawan-kawan ingatlah belum terlambat masa untuk sedar dan membetulkan diri kita sendiri.Semua orang ada khilaf masing-masing.Tiada siapa yang sempurna kecuali Nabi Muhammad SAW sahaja yang maksum.Itupun Allah ada juga menegurnya di dalam Quran.Kita ini pula yang lagi banyak khilafnya bagaimana? Fikir-fikirkanlah..

Dan Tidaklah Aku Menciptakan Jin dan Manusia Kecuali untuk Beribadah Kepada-Ku (Adz Dzariyat : 56)

-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-

jadual exam

jadual exam dah keluar..ambil cakna ye kawan-kawan~

click to view

click to view



-dahsyatkan potensi dirimu, raih prestasi luar biasa-